Fotominner fra Sommarøy, Tromsø kommune.

Sammen med Femund Billedgruppe var jeg på fototur noen dager i januar 2017. Jeg har lyst til å dele noen bilder fra Sommerøya. Men først litt fakta om øya. Det er ei helårs-øy og et tettsted med fiskevær i Tromsø kommune i Troms. Sommarøy ligger helt vest i kommunen. Øya er en naturperle helt ute i havgapet på yttersia og kalles også for Tromsø’s beste vestkant.  Sommarøy med sine 300 innbyggere er en av de mest aktive fiskeværene i Troms. Produktet er sild, som produseres i topp moderne anlegg og singelfryses for eksport til hele verden. Sommarøy er et levende og tradisjonsrikt kystsamfunn, der jakt, fiske og fangst har vært livsgrunnlaget i ualminnelige tider. På øya er det hvite små, lune strender, nærmest rivierastrender og en fantastisk utsikt. Mot nord sees alle småøyene i Tromsø kommune. Aller høyest rager Håja 486 meter o.h. Mot sør sees den bratte kysten av Senja. Innover og østover ligger fjellene på Kvaløya. Selve storhavet ligger i vest. Vi bodde på Sommarøy Arctic hotell, som også leide ut rorbuer. Jeg syntes lyset var magisk den tid det var lyst (det var ikke mange timene). Pastellfargene som åpenbarte seg var spesiellt flott. Fotomotivene manglet ikke, jeg må si at jeg ble betatt av naturen der. Til slutt vil jeg sitere et vers som jeg synes er beskrivende for Sommarøy. ( det sto å lese i hotellets menykart/velkomst).

Sommarøy.

Ei perla. – Ei ekte kystperla.

Der krittvite strender møte endelaust hav.

Der himmel’n e åpen som gapet. – Havgapet.

Der livet e lyden av buldranes havbrus,

knaking i vegga, måkeskrik, vær og vind.

Og folket, på denna «førrblåste øya»,

bor her, leve her, av rein kjærlighet.

 

Legg igjen en kommentar