En hyggelig lørdagstur til Østensjøvannet….

Sist lørdag var jeg på en trivelig utflukt til Østensjøvannet sammen med familien min, som bor i Oslo. Vi var tre voksne og tre barn. Det er alltid fint å rusle rundt ved vannet hele året, synes jeg. Sjøen ligger idyllisk til i bydelen Østensjø i Oslo, 107 meter o.h. Det står å lese at Østensjøvannet er en av Norges rikeste innsjø, når det gjelder vann- og sumpvegetasjon. Det igjen danner grunnlaget for et rikt fugle- og dyreliv. Artsrikdommen og den sentrale beliggenheten gjør sjøen til et av landets mest benyttede rekreasjonsområder. Det er observert 221 fuglearter i reservatet hvorav rundt 40-50 arter hekker årlig. Det lakker mot vår nå og isen på sjøen begynner så smått å gå opp. Det begynner å bli liv og røre blant fuglene, de forbereder seg til frieri for å finne seg en make og å bygge reder etter hvert. Det er alltid mange ivrige fotografer rundt vannet, så jeg var ikke alene med fotokamera denne dagen. Min bedre halvdel var ikke med på tur denne dagen. De tre barnebarna våre syntes det var kjempespennende med alle fuglene og de to hestene som var i egen innhegning like ved vannet. Vi voksne kosa oss også. Jeg øver fortsatt på å fotografere med mitt nye Olympus kamera. ( jeg savnet teleobjektivet på turen ).

 

Legg igjen en kommentar

